De achtergrond

Aan de Nieuwe Paspoort kleven veel nadelen. Het werkt allereerst niet: ‘De

afgifte van vingerafdrukken is nutteloos. Voor identificatie van burgers zijn

ze niet te gebruiken. Een foutmarge van tussen de 20 en 30% is de oorzaak.’

Hierdoor wordt iemand voor een ander aangezien. Terwijl de vingerafdruk in

een paspoort identiteitsfraude feitelijk moest voorkomen. Het uitgangspunt.

 

De techniek daartoe ontbreekt vooralsnog. Het opvragen van vingerafdrukken

is disproportioneel. Een verzameling ervan aanleggen is derhalve verboden.

Tenzij het gebruikt wordt voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Nu is dit

onmogelijk. Mensenrechten zijn in dit kader dus geschonden. Er speelt meer.

 

Een gevaar is de RFID-chip. Op afstand kunnen gegevens van een burger uit

identiteitsbewijzen worden uitgelezen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het BSN-

nummer. Op die manier ligt alles gewoon op straat. Ofschoon de burger altijd

wordt geadviseerd om voorzichtig met dat nummer om te gaan.Heel opvallend

 

De digitale foto wordt nu ook gebruikt om burgers in de openbare ruimte met

camera’s te identificeren: Oneigenlijk gebruik dus. Het aanvechten is moeilijk.

Een procedure

Op 6 december 2010 startte ik een procedure tegen de Nieuwe Paspoortwet

 

Een procedure tegen de paspoortwet is gefrustreerd: ‘in de procedure zitten

burgers zonder geldige legitimatie. Iemand kan zo niet deelnemen aan de

maatschappij. Voor een legitimatie moet men vingerafdrukken afgeven. En

het afgeven ervan vormt juist het onderwerp van bezwaar in deze procedure.’

 

Niet uitgesloten is dat je gedwongen door de situatie een legitimatie moet

aanvragen. Een burger ook vingerafdrukken moet afgeven. Zonder gevolgen

is dat niet. Dan word  je uit  deze procedure  verwijderd. Terwijl het in elke

andere procedure gebruikelijk is aan de samenleving deel te blijven nemen.

 

De Hoge Raad stelt dat feitelijke en juridische drempels niet zijn toegestaan.